reklama

Pinty a iné finty

Can I get a pint of beer, please? Jedna z najpoužívanejších fráz. Ale čo vlastne tá pinta je? Samozrejme, že mi to nedalo a rozhodol som sa urobiť v týchto objemových nezrovnalostiach poriadok, ale zistil som, že som moc nezistil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

Pinta britská, česká, uhorská, americká, suchá, kvapalná... Jediné, čím si môžem byť naozaj istý je, že Kolumbova loď mi v tom pohári nepláva. Po precíznejšom štúdiu si dovoľujem tvrdiť (snáď mám pravdu), že v britských puboch sa naozaj stále nalieva poctivá britská pinta. Rozdiel 4 uncí (takmer deci) medzi britským a americkým pohárom teda znamená, že Briti vlastne pijú menej, pretože im stačí vypiť 8 pív aby boli rovnako opití ako Američania po 10-tich. Vygoogliť objem pohára vlastne nebolo až také zložité, ale večná asymetria na mojej poličke s plechovkami ma prinútila hľadať ďalej. Po aplikovaní predchádzajúcich poznatkov som sa spočiatku uspokojil s faktom, že väčšia bude pinta imperiálna, stredná proste polliter slovenský a tá najmenšia snáď pinta americká, ale jedna tretina z týchto faktov faktom nie je. Objem najmenšej plechovky, v Británii väčšinový štandard, je 440ml, a to sa nepodobá ani na žiadnu z ďalších belgických, francúzskych, tureckých, sicílskych, či talianskych pínt. Ako teda výrobcovia dospeli práve k tomuto číslu? Žiaľ, ak okrem mňa existuje ešte niekto ďalší, koho to naozaj zaujíma, práve sa ho chystám sklamať. Áno, nepodarilo sa mi to presne zistiť, ale aspoň som našiel zopár zábavných teórií, ktoré sa to snažia vysvetliť:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1/ „Pretože Británia je ostrov a váha väčších, ťažších plechoviek by ho mohla potopiť!“

2/ „Keďže 2 pinty sú jeden quart a 220 yardov je jeden furlong, takže 2*220 = 440. Nesúvisí to? Zbytočne som zabil 15 minút na Googli!“ :)

3/ „Pretože 440ml nápoja + váha obalu sa rovná presne 1lb (453g)“

Ďalšie v súvislosti s faktom, že mnohí Briti nevedia o tom, že za Britániou ešte existuje iný svet:
4/ „Niektoré pivné špeciály bývajú v 500ml plechovkách, to je 60ml zadarmo!“

5/ V galérii holandských lodeníc som našiel loď s označením NB 440 a jej meno je zhodou okolností Pinta :)

6/ Austrálsky web jednoducho predáva fľašu s objemom 440ml ako „pintovú“ (Ball mason jar Pint 440ml regular mouth)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A teraz tie reálnejšie:
7/ V Austrálii je zvykom čapovať pivo do 15 uncových pohárov (15 Imperial ounces, cca 425ml). Ak tú 15-ku prekonvertujeme na ml z amerických uncí (US fluid ounces), bude to cca 443ml.

8/ Americkým štandardom sú dodnes 12oz (uncové) plechovky, čo je cca 355ml. Pozor, jedná sa o americkú kvapalnú uncu (US fluid ounce), pri prepočte z britskej kvapalnej unce (imperial fluid ounce) by to bolo iba 340ml. Európania si vraj tento rozmer vzali, trochu ho preformátovali a ešte aj zaokrúhlili, takže z toho vznikla tretinka litra, a teda 330ml. Čoskoro si však uvedomili, že malé pivo nie je pivo a dopyt prinútil výrobcov vymyslieť väčšiu piksľu. A ako tak dumali, tak vydumali, že by tú tretinkovú mohli zväčšiť napríklad o tretinu (330ml+110ml), z čoho vzniklo tých záhadných 440ml.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte raz sa vrátim k pôvodne spomínanej pinte a na obranu angloamerických odporcov SI sústavy by som stručne zhrnul podstatu ich merného systému, ktorou je fakt, že jednotky od drachmy až po barrel sa napriek ich veľkému množstvu dajú vzájomne bezo zvyšku vyjadriť jedna druhou, čo rovnako platí aj pre jednotky hmotnosti, dĺžky alebo plochy. Logika tam teda je (aj keď medzi US a Imperial už pomer neexistuje), ale my môžeme byť naozaj radi, pretože naša sústava je podstatne jednoduchšia a praktickejšia.

Pozn.: Sám som z toho všetkého už riadne dopletený a uznávam, že v texte môže byť viacero faktických chýb, v mnohých detailoch sa však odlišujú aj informácie na rôznych weboch, z ktorých som čerpal, a to má dúfam trochu ospravedlňuje :)

Roman Ornst

Roman Ornst

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Moje vedomie trpí vigilitou, luciditou, idiognóziou a svedomím. Zoznam autorových rubrík:  PostrehyNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu