reklama

Stačilo málo

Stačilo skutočne málo a z bežných „news“ v zopár čínskych novinách mohli byť „breaking news“ vo všetkých svetových médiách. V utorok, 11. októbra 2016, sa totiž na jednom z veľkých šanghajských letísk udiala takmer tragická udalos

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Airbus A330-300 (China Eastern) priletel do Šanghaja z Pekingu s 266 pasažiermi na palube. Pri presune z pristávacej dráhy k terminálu musel križovať ďalší runway 36L, na letisku Hongqiao, na ktorom sa však už na štart pripravoval Airbus A320-200 (taktiež China Eastern), so 147 pasažiermi, ktorý mal naplánovaný krátky vnútroštátny let do mesta Tianjin.

Okolnosti boli veľmi komplikované. Chyba s najväčšou pravdepodobnosťou nastala na strane dispečera, ktorý prejazd dráhy povolil a vzápätí tiež inému lietadlu povolil štart na tej istej dráhe. Posádky o sebe nevedeli a držali sa pokynov. Piloti 330-ky navyše zanedbali vizuálnu kontrolu dráhy pred jej prejazdom, čím na seba rozhodne vzali časť viny. Keď piloti 320-ky zbadali druhé lietadlo vchádzajúce na runway, na správne rozhodnutie mali iba sekundy. Kopilot zhodnotil situáciu a okamžite začal brzdiť. Na prepočty nebol čas a kapitán videl situáciu inak, rozhodol sa preto prevziať riadenie. V obavách, že by zabrzdiť nestihli, nastavil opäť plný výkon a pokúsil sa predsa len vyštartovať a prekážku nadletieť. Bolo obrovským šťastím, že sa im lietadlo podarilo na poslednú chvíľu zdvihnúť, 330-ku však minuli neuveriteľne tesne, iba o 13 metrov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyšetrovanie stále prebieha, vinník sa teda hľadá, ale podstatné je, že k žiadnej nehode našťastie nedošlo. Nechýbalo vôbec veľa a obidva stroje mohli skončiť rozmetané na drobné kúsky, spolu so všetkými 439 ľuďmi na palubách, čím by sa táto nehoda zaradila medzi najväčšie letecké katastrofy v histórii.

Doteraz najväčšie letecké nešťastie sa totiž udialo s takmer identickým scenárom v roku 1977 na ostrove Tenerife. Zahynulo pri ňom 583 osôb. Súhra mnohých okolností spôsobila zrážku dvoch gigantov, Boeingov 747 – Jumbo Jet, priamo na vzletovej dráhe. Zatiaľ, čo jedno z nich bolo stále na dráhe a hľadalo vhodný exit, na opačnom konci dráhy sa kapitán druhého Jumba v časovom strese rozhodol pre štart bez riadneho povolenia od dispečera. Situáciu komplikovala aj hustá hmla. Oproti sebe idúce lietadlá sa zbadali doslova na poslednú chvíľu. Posádka štartujúcej 747-ky sa pokúsila o prudký vzlet a dúfali, že sa im druhý stroj podarí nadletieť, rovnako ako v aktuálnom prípade v Šanghaji. S úplne plnými nádržami však toľko šťastia nemali. Od zeme sa síce odlepili, ale motormi zachytili hornú časť trupu druhého lietadla, ktoré úplne zničili a samotný stroj následne explodoval. Túto tragédiu prežilo iba 61 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Letecká doprava je vzhľadom na počet prepravených osôb najbezpečnejšou formou dopravy, ale k väčším, či menším tragédiám napriek tomu niekedy dochádza. Paradoxne však nie stroje, ale ľudia sú príčinou prevažnej väčšiny z nich. Či už sú to slabé skúsenosti, stres alebo únava pilotov, nedorozumenia alebo nesprávne rozhodnutia zo strany letových dispečerov, pochybenia leteckých mechanikov, alebo napríklad aj stále častejšie útoky teroristov, ľudský faktor bol, je, a bude najväčším rizikom, ktoré nám hrozí, a to nielen v doprave leteckej.

Roman Ornst

Roman Ornst

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Moje vedomie trpí vigilitou, luciditou, idiognóziou a svedomím. Zoznam autorových rubrík:  PostrehyNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu