reklama

Stačilo málo

Stačilo skutočne málo a z bežných „news“ v zopár čínskych novinách mohli byť „breaking news“ vo všetkých svetových médiách. V utorok, 11. októbra 2016, sa totiž na jednom z veľkých šanghajských letísk udiala takmer tragická udalos

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Airbus A330-300 (China Eastern) priletel do Šanghaja z Pekingu s 266 pasažiermi na palube. Pri presune z pristávacej dráhy k terminálu musel križovať ďalší runway 36L, na letisku Hongqiao, na ktorom sa však už na štart pripravoval Airbus A320-200 (taktiež China Eastern), so 147 pasažiermi, ktorý mal naplánovaný krátky vnútroštátny let do mesta Tianjin.

Okolnosti boli veľmi komplikované. Chyba s najväčšou pravdepodobnosťou nastala na strane dispečera, ktorý prejazd dráhy povolil a vzápätí tiež inému lietadlu povolil štart na tej istej dráhe. Posádky o sebe nevedeli a držali sa pokynov. Piloti 330-ky navyše zanedbali vizuálnu kontrolu dráhy pred jej prejazdom, čím na seba rozhodne vzali časť viny. Keď piloti 320-ky zbadali druhé lietadlo vchádzajúce na runway, na správne rozhodnutie mali iba sekundy. Kopilot zhodnotil situáciu a okamžite začal brzdiť. Na prepočty nebol čas a kapitán videl situáciu inak, rozhodol sa preto prevziať riadenie. V obavách, že by zabrzdiť nestihli, nastavil opäť plný výkon a pokúsil sa predsa len vyštartovať a prekážku nadletieť. Bolo obrovským šťastím, že sa im lietadlo podarilo na poslednú chvíľu zdvihnúť, 330-ku však minuli neuveriteľne tesne, iba o 13 metrov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyšetrovanie stále prebieha, vinník sa teda hľadá, ale podstatné je, že k žiadnej nehode našťastie nedošlo. Nechýbalo vôbec veľa a obidva stroje mohli skončiť rozmetané na drobné kúsky, spolu so všetkými 439 ľuďmi na palubách, čím by sa táto nehoda zaradila medzi najväčšie letecké katastrofy v histórii.

Doteraz najväčšie letecké nešťastie sa totiž udialo s takmer identickým scenárom v roku 1977 na ostrove Tenerife. Zahynulo pri ňom 583 osôb. Súhra mnohých okolností spôsobila zrážku dvoch gigantov, Boeingov 747 – Jumbo Jet, priamo na vzletovej dráhe. Zatiaľ, čo jedno z nich bolo stále na dráhe a hľadalo vhodný exit, na opačnom konci dráhy sa kapitán druhého Jumba v časovom strese rozhodol pre štart bez riadneho povolenia od dispečera. Situáciu komplikovala aj hustá hmla. Oproti sebe idúce lietadlá sa zbadali doslova na poslednú chvíľu. Posádka štartujúcej 747-ky sa pokúsila o prudký vzlet a dúfali, že sa im druhý stroj podarí nadletieť, rovnako ako v aktuálnom prípade v Šanghaji. S úplne plnými nádržami však toľko šťastia nemali. Od zeme sa síce odlepili, ale motormi zachytili hornú časť trupu druhého lietadla, ktoré úplne zničili a samotný stroj následne explodoval. Túto tragédiu prežilo iba 61 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Letecká doprava je vzhľadom na počet prepravených osôb najbezpečnejšou formou dopravy, ale k väčším, či menším tragédiám napriek tomu niekedy dochádza. Paradoxne však nie stroje, ale ľudia sú príčinou prevažnej väčšiny z nich. Či už sú to slabé skúsenosti, stres alebo únava pilotov, nedorozumenia alebo nesprávne rozhodnutia zo strany letových dispečerov, pochybenia leteckých mechanikov, alebo napríklad aj stále častejšie útoky teroristov, ľudský faktor bol, je, a bude najväčším rizikom, ktoré nám hrozí, a to nielen v doprave leteckej.

Roman Ornst

Roman Ornst

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Moje vedomie trpí vigilitou, luciditou, idiognóziou a svedomím. Zoznam autorových rubrík:  PostrehyNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu